Wdrożenie standardów i procedur obsługi interesanta w sądownictwie powszechnym.

Ministerstwo Sprawiedliwości realizuje w ramach
Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020
projekt pn. Wdrożenie standardów i procedur obsługi
interesanta w sądownictwie powszechnym.

Ważnym aspektem realizacji projektu, nie tylko wizerunkowym, jest usprawnienie komunikacji z interesantem, szczególnie z interesantem z niepełnosprawnościami, poprzez udostępnienie w sądach oraz zamieszczenie na portalu internetowym Ministerstwa Sprawiedliwości, aktualizowanych cyklicznie, co do zmieniającego się stanu prawnego, katalogów usług wraz z kartami usług dla interesantów poszczególnych szczebli sądów. 

Katalog usług wraz z kartami usług świadczonych przez sąd obejmuje usługi, możliwe do realizacji przez każdy sąd powszechny, niezależnie od jego szczebla (usługi podstawowe) np. udostępnianie osobom uprawnionym akt sprawy w celu ich przeglądania lub sporządzania fotokopii, a także te wykonywane przez sądy danego szczebla (usługi uzupełniające dla sądu rejonowego, usługi uzupełniające dla sądu okręgowego, usługi uzupełniające dla sądu apelacyjnego) np. informacja o stwierdzeniu nabycia spadku, informacja o apelacji, o kasacji. 

Karty usług to wybrane rodzaje spraw,  z którymi najczęściej zgłaszają się interesanci do sądów. Karty usług ujęte w katalogu usług, to jednostkowa informacja o postępowaniu. Jest to informacja dla interesantów o tym, w jaki sposób zrealizować daną usługę świadczoną przez sądy powszechne, w szczególności informację o tym, który sąd i wydział jest dla sprawy właściwy, informację o tym, w jaki sposób zainicjować sprawy, jakie złożyć dokumenty, w jakim terminie należy je złożyć, w jakiej wysokości wnieść opłatę, jakie wzory zastosować. 

Karta usługi to konkretna instrukcja działania dla interesanta, udzielana zgodnie z jednolitą we wszystkich sądach procedurą w celu zapobieżenia występującym dysproporcjom, zarówno w sposobie obsługi, jak i jakości przekazywanej interesantom informacji przez poszczególne sądy. Powyższe ustandaryzowane działanie znacząco podniesie efektywność komunikacji na linii sąd - obywatel oraz przyczyni się do szerokiego i nieograniczonego dostępu do informacji o realizowanych przez sąd usługach, przy dostępności w sądach oraz przez Internet (https://ms.gov.pl), bez konieczności przy- chodzenia do sądu. Katalog usług podstawowych obejmuje usługi wspólne, tzn. usługi najczęściej świadczone zarówno przez sądy rejonowe, okręgowe, jak i apelacyjne. Katalog usług uzupełniających  obejmuje odpowiednio usługi świadczone na poszczególnych poziomach  sądownictwa powszechnego. 

Do wybranych kart usług zostały załączone wzory pism i/lub formularzy znajdujących za stosowanie w odniesieniu do danej usługi.

Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie https://wsoi.ms.gov.pl/

Pragniemy poinformować, że w dniu 4 stycznia 2021 r. w Sądzie Okręgowym w Tarnobrzegu wdrożono standardy obsługi interesanta oraz katalogi usług z kartami usług i powiązanymi z nimi procedurami świadczenia usług. 

Załącznik Rozmiar
Plakat.pdf 1.31 MB
Ulotka A5.pdf 708.49 KB
Zarządzenie Nr 1-2021.pdf 692.37 KB
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Tarnobrzegu
Strona wygenerowana przez system (dynamicznie aktualizowana)
Dokument z dnia: 2021-01-04 14:25
Wytworzył:
Administrator
Publikacja w dniu: 2021-01-20 09:48
Opublikował:
Administrator
Opis zmiany: b/d
Ilość wyswietleń dokumentu: 616